woensdag, oktober 26, 2005

 

koeien

Elke dag worden de koeien losgelaten. Ze worden 's ochtends uit hun "wei" gelaten (die is zonder gras, maar enkel aarde en als het geregend heeft erge modder) en dan mogen ze in de vrije natuur op het domein grazen. Het domein van Santa Martha is 17 ha groot en bevat een groot bos. Daarin lopen de koeien meestal te grazen aan vanalles en rond de middag komen ze weer binnen. Een aantal koeien hebben dan cactussen op hun lijf hangen omdat ze door een cactussenveld gelopen hebben, maar ze lijken er geen hinder van te ondervinden. Een paar weken geleden kwam er een koe terug die op een plankje met een spijker getrapt had. Deze koe heeft nog steeds last van haar poot en ze loopt nog steeds mank. Dit dier wordt dan nu niet losgelaten en krijgt wat krachtvoer korrels apart en een behandeling aan de poot.
Vanmiddag toen we terug kwamen uit de cantine van te eten riep een participant ons. Hij vertelde een hele reeks tegen ons waar we niet veel uit konden opmaken. Behalve het woord 'baka', koe dus dat we hadden opgevangen. Hij wees ook richting ons veldje. En ja hoor, daar stonden twee koeien op hun gemak te grazen aan onze nieuw geplante plantjes... We hebben die man bedankt voor de waarschuwing en zijn de koeien gaan opjagen, naar andere (waarschijnlijk minder lekkere) stukjes grond. En de jongens die de 'koeherders' zijn, die zagen we nergens...

Comments:
Beste veerle,
Bedankt voor je kaartje, ik was totaal verrast. Dankzij kaartje ontdekte ik een andere wereld (ik was me nog niet bewust van deze blog) en heb me blij gemaakt met plaatjes en tekst die ergens anders wordt verspreid.
Ik lees dat je het goed stelt, hou het goed en breng wat van die warmte mee voor de winter hier. Het is hier alweer veel te vroeg donker, dus licht zouden we ook kunnen gebruiken. En menselijke warmte om onze harten te verblijden.
Ciao en bedankt voor alles.
 
Oei Oei Veerle, het was dikke Veau van daarpas
Ciao.
 
Ik probeer nog een gaatje te vinden in mijn rugzak om wat zonnestraaltjes in alle betekenissen van het woord mee te brengen!
Groetjes van dikke Veer ;)
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?