zondag, november 06, 2005

 

het duiken

Nog even aan de oppervlakte voor we het water induiken...
Beneden aangekomen altijd even laten weten dat alles goed gaat. In het begin miste ik wel vaak en deed het teken met mijn duim omhoog. Maar dat betekent in het duiken "stijgen". Dus toen moest ik mij vlug herpakken en het "ok" teken geven door een rondje te maken tussen duim en wijsvinger.
Een oefening om te kijken of je je drijfvermogen beheerst. Je moet kunnen blijven hangen ter plaatse zonder te stijgen of te dalen (een beetje wel, door je in- en uitademing, maar niet extreem) . Hier bewijs ik dat ik het kan en daarmee kan je dus ook zonder problemen je in het water bewegen, onder, op of door alles. Door de juiste hoeveelheid lood rond je middel en je opblaasbare vest in balans te brengen bekom je deze toestand.
Een heel gek maar mooi visje

Oefenen onder water om je masker te ledigen. Je masker moet je laten vollopen en dan kunnen ledigen. En ook je masker helemaal uit doen en terug aantrekken en dan het water eruit halen. Dit moet je doen door naar boven te kijken, aan de bovenkant van je masker duwen met je vingers en dan door je neus uitademen. En dat lukt wonderwel heel erg goed. Alleen had ik altijd het gevoel dat ik mijn neus aan het snuiten was in dat masker....

Een grot waarin we doken. Dit vond ik wel een beetje eng want het was er heel erg donker. Maar ook wel heel mooi, andere soorten koraal en veel rotsen dus he...
Dit is een octopus die onder een rots lag. Een beetje opgevouwen dus, maar je herkent heel duideljk zijn ogen en je ziet ook de tentakels. Erg mooi!
Hier zie je (een beetje onduidelijk) een grote rog, met een superlange staart. Heel mooi om te zien en het is net alsof hij vliegt want hij maakt een vliegende beweging als hij zwemt.
Tijdens een van de vele oefeningen moest ik onder water (ongeveer op 15m diepte mijn setje uit doen en weer aantrekken. Ook de loodgordel moest uit. Het uitdoen ging vlotjes, het terug aan krijgen lukte iets minder snel. Maar ik ben ni weggestroomd of naar boven gezogen. Dus oefening was geslaagd!

Na het duiken in het sea- aquarium wou ik meer! Ik informeerde waar ik kon duiken en dat kon op Lagun. Playa Lagun ligt iets verder dan Santa Martha en wordt uitgebaat door een Nederlands koppel. De vrouw houdt het cafetaria open en de man geeft duiklessen. Ik schreef me dinsdag in voor een cursus en kon woensdag al beginnen. Ik reed 's ochtends mee met Cristina die me er afzette en plonsde nog even in het water aangezien ik er meer dan een half uur van tevoren was. En om 9u startten de lessen. Ik had priveles aangezien ik de enige leerling was. Aan de hand van 5 filmpjes, uitleg van Hans (de instructeur) en een boek leerde ik de theorie. En direct de eerste ochtend gingen we al het water in. Ik leerde basisvaardigheden zoals hoe je moet ademen, je duikbril laten vollopen, je mondstuk in het water verliezen, zelf navigeren met compas, iemand in nood helpen en veel meer. En we gingen ook direct in de "diepe" zee duiken. Lagun heeft een baai en na 5 min zwemmen kom je aan een rif. Daar zie je prachtig koraal en heel erg mooie vissen. Zo zag ik in de eerste duik een zeeschildpadje dat aan het uitrusten was op het rif. Later zag ik ook een haai, een octopus, roggen, een kreeft en heel veel verschillende mooie vissen. Ik dook de eerste keer op 11 meter en mijn laatste duik die was op 17.7 meter, bijna het maximum wat ik met dit diploma mag doen (18 m). De laatste dag kreeg ik een theorie-examen en werd ik beoordeeld op al mijn duiken. En die waren ook goed dus slaagde ik voor het duiken. Ik kreeg een diploma en mag nu zonder instructeur (maar met een buddy, want je moet altijd uit veiligheid met twee zijn om te duiken) overal ter wereld duiken. En als extra kreeg ik er nog een cd-rom bij met foto's die getrokken zijn tijdens een paar duiken. Jammer genoeg kwamen we net toen geen schildpad of haai tegen. Maar toch een mooie ervaring en herinnering!

Comments:
Hellep Veerle ..
ik wist wel niet dat er zoveel bij kwam kijken, bij die duiklessen.. masker uitdoen, lood afleggen ... en met een KOMPAS werken??? JIJ, die tot 't middelbaar verdoolde in Brugge???
Nu, een plattegrond van die onderwaterwereld met naambordjes of richtingwijzers zal er wel niet bestaan, niet aan gedacht hé.

En die octopus.. ziet er mij maar een vies, 'kiezig' beest uit.. kweetnie, lijkt MIJ niks. Wat schrijf jij : erg mooi.. griezelig vind ik het. Nu, 't is hier al Halloween dat de klok slaat, misschien werkt dat door...

zoen,
mama
 
Tja,
je moet iets kunnen he
als je wil duiken
tis niet enkel t genieten, ook de verantwoordelijkheid komt erbij kijken he, zeker als je dan met tweeen met zo'n diploma gaat zwemmen dan moet je het wel kunnen.
vandaar dat het eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk is als jij wel denkt!...
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?